МЕТОДИЧЕСКОЕ ОБЕСПЕЧЕНИЕ ПОЛИЯЗЫЧНОГО ОБУЧЕНИЯ ПО СПЕЦИАЛЬНОСТИ БИОЛОГИЯ - Студенческий научный форум

VIII Международная студенческая научная конференция Студенческий научный форум - 2016

МЕТОДИЧЕСКОЕ ОБЕСПЕЧЕНИЕ ПОЛИЯЗЫЧНОГО ОБУЧЕНИЯ ПО СПЕЦИАЛЬНОСТИ БИОЛОГИЯ

Ахметова А.А. 1, Рамазанова А.С. 1
1Павлодарский Государственный Педагогический Институт
 Комментарии
Текст работы размещён без изображений и формул.
Полная версия работы доступна во вкладке "Файлы работы" в формате PDF

Особая роль в решении проблем, связанных с полиязычием, отводится системе образования. В вышедшем недавно в свет Плане нации «100 конкретных шагов по реализации 5 институциональных реформ» Президент страны в качестве одного из приоритетных шагов отмечает «поэтапный переход на английский язык обучения в системе образования - в старшей школе и вузах. Главная цель - повышение конкурентоспособности выпускаемых кадров и рост экспортного потенциала образовательного сектора» [1].

Полиязычие - основа формирования поликультурной личности. Становление поликультурного образования в Казахстане имеет характер диалектического и исторического развития [2].

По данным Республиканской газеты «Коре Ильбо», «для получения более полной картины, выявляющей личностное отношение казахстанцев к функционированию и перспективам развития казахского, русского и английского языков, мы проинтервьюировали казахстанских студентов... Большинство респондентов  (54%) уверены, что русский язык сохранит свои позиции, так как он является языком межнационального общения[3].

Некоторая часть (15%) опрошенных  полагает, что в перспективе английский язык может занять место русского языка в лингвистическом пространстве Казахстана [3].

В целом почти все респонденты (91%) уверены, что в будущем английский язык укрепит свои позиции в системе высшего образования Республики Казахстан [3].

Результаты проведенных исследований показали, что большинство респондентов уверены, что внедрение политики полиязычного образования государством является правильной политикой. Проведенное интервьюирование показало, что сегодня мы наблюдаем изменения в этноязыковом  самосознании людей под воздействием социо-исторических, глобализационных трансформаций общества, смену традиционных представлений, непростой процесс формирования государственной  и этнической идентичности».

Для обеспечения полиязычного образования ведется большая научно-методическая работа. Создаются методические и учебные пособия, учебники, разрабатываются проекты, научные работы и т.д.

С целью создания условий для обеспечения полиязычного образования на специальности 5В011300 «Биология» нами разрабатываются учебные пособия по дисциплинам «Зоология позвоночных» и «Биогеоценология». Данные учебные пособия содержат теоретический материал, задания для самоконтроля, тестовые задания, иллюстрации, таблицы. Они предназначены не только для студентов, но и для преподавателей.

Ученые Павлодарского государственного педагогического института, реализуя приоритетное направление «Теоретико-методологическое и методическое обеспечение системы непрерывного образования Павлодарского региона», приступили к разработке электронного учебника по биологии для 7-8 классов на английском языке для школ с русским языком обучения [1]. Методическое пособие содержит планы и конспекты уроков, а также дидактический материал в виде иллюстраций, таблиц, диаграмм, рисунков и т.п. Характеризуется ярко выраженной практической направленностью, доступностью, предназначается в помощь учителю в его повседневной работе.

В разделе "Методические пособия" сайта издательства "Просвещение" представлены полные тексты методических пособий к учебникам издательства по английскому языку, содержащие изложение концепций учебников, программы курсов, методические рекомендации к урокам, примерное поурочно-тематическое планирование, тестовые задания и контрольные вопросы для проверки знаний учащихся, а также другие материалы для учителей [4].

Методические пособия и Руководства для учителей по программе GrapeSEED позволяют обеспечить учителей всем необходимым для успешного применения программы. GrapeSEED разработала основательную документальную базу, охватывающую все аспекты курса и содержащую разъяснения основополагающих принципов преподавания курса [5].

Полиязычное образование, методическое обеспечение полиязычного образования,  все это позволяет подготовить хороших, конкурентоспособных специалистов, но возникает вопрос не повлияет ли это на сохранение самобытности этносов, проживающих в Казахстане?

Для обеспечения полиязычного образования ведется большая научно-методическая работа. Создаются методические и учебные пособия, учебники, разрабатываются проекты, научные работы и т.д.

С целью создания условий для обеспечения полиязычного образования на специальности 5В011300 «Биология» нами разрабатываются учебные пособия по дисциплинам «Зоология позвоночных» и «Биогеоценология». Данные учебные пособия содержат теоретический материал, задания для самоконтроля, тестовые задания, иллюстрации, таблицы. Они предназначены не только для студентов, но и для преподавателей. Ниже приведены две разработки учебно-методического пособия по данным дисциплинам.

BONY FISHES OSTEICHTHYES

§  Essential targets

By the end of this text you should know:

  • features of Bony fish;
  • the main characteristics of Bony fish.

 

§  Questions

1)      What is a Bony fishes?

2)      Where are they live?

3)      What is the difference between the bony and cartilaginous fish?

 

§  Read the given text and make your essential assignments:

Fishes of this clade have traditionally been termed "bony fishes"  (Osteichthyes);

bony fishes and tetrapods are united by the presence of  endochondral bone, presence of lungs or a swim bladder derived from the gut, and several cranial and dental characters.

            Osteichthyes includes the largest number of living species of all scientific classes of vertebrates, more than 28,000 species. Osteichthyes account for about 96% of all fish species.

One of these groups, ray-finned fishes (class Actinopterygii), includes

modern bony fishes ( Figure 1), the most species-rich group of living vertebrates. A second group, lobe-finned fishes (class Sarcopterygii), is represented today by only eight fishlike vertebrates, the lungfishes and coelacanths (Figures2); however, it includes the sister group of land vertebrates (tetrapods).

General Characters

1. Inhabit all sorts of water- fresh, brackish or salt; warm or cold.

2. Body spindle-shaped and streamlined.

3. Fins both median and paired, supported by fin rays of cartilage or bone. Tail usually homocercal,

4. Skin with many mucous glands, usually with embedded dermal scales of 3 types; ganoid, cycloid or ctenoid. Some without scales. No placoid scales.

5. Endoskeleton chiefly of bone. Cartilage in sturgeons and some others. Notochord replaced by distinct vertebrae. Pelvic girdle usually small and simple or absent. Claspers absent.

6. Mouth terminal or subterminal. Jaws usually with teeth. Cloaca lacking, anus present.

7. Respiration by 4 pairs of gills on bony gill arches, covered by a common operculum on

either side.

8. An air (swim) bladder often present with or without duct connected to pharynx. Lung-like in some.

9. Ventral heart 2-chambered (1 auricle, 1 ventricle). Sinus venosus and conus arteriosus

present. Aortic arches 4 pairs. Erythrocytes oval, nucleated. Temperature variable (poikilothermous).

10. Adult kidneys mesonephric. Excretion ureotelic.

11. Brain with very small olfactory lobes, small cerebrum and well developed optic lobes and cerebellum. Cranial nerves 10 pairs.

12. Well developed lateral line system. Internal ear with 3 semicircular canals.

  • Glossary of essential terms for you to know

 

English term

Russian equivalent

1)       

Bony fishes

Костные рыбы

2)       

Spindle-shaped

Веретенообразный

3)       

Streamlined

Обтекаемый

4)       

Pelvic girdle

Тазовый пояс

5)       

Gill arche

Жаберная дуга

6)       

Duct

Канал

7)       

Aortic arche

Дуга аорты

8)       

Cranial nerve

Черепной нерв

9)       

Internal ear

Внутреннее ухо

10)   

Mucous

Слизистый

11)   

Erythrocyte

Эритроцит

12)   

Auricle

Ушная раковина

13)   

Cartilage

Хрящ

14)   

Coelacanth

Латимерия

15)   

Dental

Зубной

 

 

I.                   Describe the structure of Bony fish.

 

 


  1. _______________
  2. _______________
  3. _______________
  4. _______________
  5. _______________
  6. _______________
  7. _______________

 

 


II. Determine the types of caudal fins of the fish.

 

 

 

 

1. ______________________

2. ______________________

3. ______________________

4. ______________________

5. ______________________

6. ______________________


III Find the similarities and differences in the structure of cartilage and bone fish.

 


Review questions.

1.      What is the main difference between the bony and cartilaginous fish?

2.      What is covered the body of bony fishes?

3.      What is the Coelacanth?

4.      What is the external structure of the bone fish?

5.      What is the internal structure of the bone fish?

 

SUMMARY

Class Osteichthyes (Gr., osteon, Done + ichthyes, fish) comprises the true, bony, fishes, both freshwater and marine. They are the familiar and most successful living group of aquatic vertebrates. One half of all vertebrates are bony fishes belonging to well over 20,000 living species. Their scientific study is known as Ichthyology. They vary greatly in shape and proportions, but they are built on the same basic plan. They have a spindle-shaped, streamlined body covered by dermal scales, also have bony endoskeleton, swim by fins and breathe by gills.

 References.

1) Cleveland P. Hickman, Jr. Integrated principles of Zoology. - 2008. - p. 525-527

2) R.L.Kotpal . Modern text book of zoology Vertebrates (animal diversity- II). - 2009. P. 187-195

3) SeaWorld Parks & Entertainment // http://seaworld.org/en/animal-info/animal-infobooks/bony-fish/scientific-classification/

 

Далее представлено методическое пособие по дисциплине «Биогеоценология».

 

BIOGEOCENOLOGY- SCIENCE OF BIOGEOCENOSIS

§  Essential targets    

By the end of this text you should be able to answer the following questions:  

  • What is value of the biogeocenology?
  • What scientists contributed to the development of the biogeocenology?
  • What issues are biogeocenology?

 

§  Questions:

     1. What science is concerned with a biogeocenology?

     2. What environmental scientists, you know?

     3. That is the subject of the biogeocenology?

 

§  Read the given  text and make essential assignments:

Biogeocenology - the science dealing with interrelated and interacting complexes of living and inert nature (biogeocenoses) and their planetary aggregate (the biogeosphere). The term "biogeocenology" arose in geobotany but has subsequently developed as a common subject of biological and geographical sciences, reflecting the interdisciplinary level of the study of living nature.

The founder of biogeocenology was V. N. Sukachev. In a number of works beginning in 1940 he defined the basic concepts of biogeocenology, its theoretical and practical tasks, its ties with other sciences, and the program and direction of research (Fig.1).

 

V. N. Sukachev

Figure 1. http://www.ras.ru/nappelbaum/23e97561-4040-44ff-978e-6cfe17e24ea5.aspx

 

An important role in the development of modern biogeocenology was played by the works of the Russian scientists V. V. Dokuchaev, (Fig. 2 ), G. F. Morozov, and R. I. Abolin, who established the idea of the interconnected quality of the phenomena of nature, and by V. I. Vernadskii, (Fig. 3) who discovered the enormous planetary significance of organisms (living matter).

 

 

 

                                                           V. V. Dokuchaev

                     Figure 2. http://bourabai.narod.ru/boyarintsev/dokuchaev.htm

 

 

V. I. Vernadskii

Figure 3. http://www.tstu.ru/win/kultur/nauka/vernad/fotover.htm

 

The questions under investigation in biogeocenology include research on the structure, properties, and functions of the components of the biogeocenosis and the deciphering of the mechanism of their relationships; study of the flows of matter and energy in them, as well as the proportion and form of the participation of their components in the material and energy metabolism of the entire complex, and particularly in its biological productivity; study of the transformation by some components of the states, properties, and functioning of other components; determination of their role in the change and dynamics of the biogeocenosis; determination of the reaction of the components and the biogeocenosis as a whole to spontaneous changes and the economic activities of man; study of the stability of biogeocenoses and their regulatory mechanisms; and research on the relationships and interactions both between adjacent biogeocenoses and between the more remote ones, which provide the unity of the biogeosphere and its major parts.

These problems can be solved only with the participation of a broad range of specialists (botanists, zoologists, physiologists, microbiologists, soil scientists, climatologists, biochemists, and others) in research. These problems require extended periods of research, the use of experimentation (both under natural conditions and on models), the extensive application of quantitative methods of study, and the use of mathematical analysis and statistical processing of the data.

A successful solution to the problems of biogeocenology determines the possible accuracy of the prediction of the consequences of man's interference in the course of natural processes, the possibility of directed regulation of the relationships and interactions of the components in the biogeocenosis in order to obtain the greatest and most generally beneficial economic effect (chiefly a rise in biological productivity), and the choice of ways for the economic use of the material and energy resources of the biogeosphere and its parts.

The significance of biogeocenology is particularly great for forestry and agricultural practice. It is also of high methodological significance for the study of man's environment on the earth and for space science, the protection of industrial articles, food products, and feed from damage by the biological components of the biosphere, the conservation of nature, and so on. Biogeocenology is closely related to landscape science, soil science, climatology, biocenology, microbiology, and biogeochemistry.

  • Glossary of essential terms for you to know

English term

Russian equivalent

1

biogeocenology

биогеоценология

2

research

исследование

3

planetary significance of organisms

планетарное значение организмов

4

biogeocenoses

биогеоценоз

5

natural phenomenon

явление природы

6

dynamics of the biogeocenosis

динамика биогеоценоза

7

mathematical analysis

математический анализ

8

statistical processing of the data

статистическая обработка данных

9

methodological significance

методологическое значение

10

protection of industrial articles

защита промышленных изделий

11

landscape science

ландшафтоведение

12

soil science

почвоведение

13

climatology

климатология

14

biocenology

биоценология

15

biogeochemistry

биогеохимия

 

I.  Internal the missing word

  1. Biogeosphere is the earth's envelope in which___________________
  2. Biogeosphere is situated on___________________________________
  3. The concept of the earth's landscape envelope is close____________
  4. The biogeosphere occupies only______________________________
  5. The functioning mass of living matter on a planetary scale is_______
  6. Biogeocenoses are elementary units of the______________________
  7. The founder of biogeocenology was___________________________
  8. An important role in the development of modern biogeocenology was played by the works of the Russian scientists_____________________________________
  9. Biogeocenology is closely related to___________________________
  10. The term "biogeocenology" arose in___________________________

 

 

 

 

II. Find English equivalents to the following word combinations:

 

Russian term

English equivalent

1

поток вещества и энергии

 

2

биологическая продуктивность

 

3

биологический компонент биосферы

 

4

микробиология

 

5

участок земной поверхности

 

6

биогеоценолог

 

7

великое географическое открытие

 

8

ботанико-географическое открытие

 

9

аутэкологическое направление

 

10

синэкологическое направление

 

11

энергетический метаболизм

 

12

устойчивость биогеоценозов

 

 

III. Fill in the table:

 

Scientist

Contribution to biogeocenology

V. N. Sukachev

 

V. V. Dokuchaev

 

V. I. Vernadskii

 

R. I. Abolin

 

G. F. Morozov

 

 

SUMMARY

Biogeocenology is a scientific discipline that explores the structure and functioning of ecosystems, industry knowledge at the interface of biology (ecology) and geography. Biogeocenology grew out of geobotany, but subsequently developed at the junction of biological and geographical Sciences, reflecting the integrated study of living nature. Every year the relevance of the biogeocenotic increases due to rapidly changing environmental conditions, increased anthropogenic factor and the need to use a scientific approach in the organization of environmental activities.

References.

1) Biogeosphere // http://encyclopedia2.thefreedictionary.com/Biogeosphere

2) Biogeocenology // http://encyclopedia2.thefreedictionary.com/Biogeocenology

 

Полиязычное образование обусловлено развитием процессов международной интеграции, оказывает огромное влияние на развитие детей, выпускников и дальнейшие их успехи в профессиональной сфере. И мы, как будущие преподаватели хотим создать необходимые условия для получения знаний учащимися с помощью разрабатываемых нами сборников.

Список литературы.

1.      Темиргазина З., Абильдинова Ж. Навстречу полиязычному образованию // Ұстаздар газеті. - 2015. - С. 3.

2.      Аскапова Р.Р., Сыздыкова А.М. Полиязычие как одно из приоритетных направлений развития педагогического образования // Педагогический вестник Казахстана. - 2014. - № 2. - С. 25-31.

3.      Республиканская газета «Коре Ильбо» //http://www.koreilbo.com/ru/1341-seminar_na_temu_modeli_mnogojazychnogo_i_bilingvalnogo_obuchenija_v_polijazychnom_prostranstve.html

4.      Английский язык: методические пособия издательства "Просвещение" // http://window.edu.ru/resource/687/65687

5.    Методические пособия и Руководства для учителей по программе GrapeSEEDhttp: // www.grapeseed.com/ru/files/GS_manual_guides.pdf

Просмотров работы: 930