ИЗУЧЕНИЕ ТЕМЫ «ИННОВАЦИИ» НА ЗАНЯТИЯХ ПО ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ - Студенческий научный форум

VI Международная студенческая научная конференция Студенческий научный форум - 2014

ИЗУЧЕНИЕ ТЕМЫ «ИННОВАЦИИ» НА ЗАНЯТИЯХ ПО ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ

 Комментарии
Текст работы размещён без изображений и формул.
Полная версия работы доступна во вкладке "Файлы работы" в формате PDF

С открытием в университете направления 222000.62 «Инноватика» появилась задача составить пособие по английскому языку для студентов этого направления, хотя для начала можно было пользоваться пособиями для экономистов или управленцев. К счастью, в университет по подписке поступал нью-йоркский журнал “Bloomberg Businessweek”, содержащий в разделе «Технология» каждого выпуска рубрику «Инноваторы».

За несколько лет набралось достаточно материала, и автор данной статьи составила пособие из 22 уроков в 6 главах, посвященных темам: инновации в энергетике; промышленные инновации; инновации в компьютерных технологиях, кинематографии и музыке; инновации в здравоохранении и биотехнологии; транспортные инновации; инновации в сфере безопасности жизнедеятельности, техносфере и социальных сетях. В ходе апробации пособия составитель отмечает большой интерес к изучению данной проблематики студентов как технических, так и социально-гуманитарных направлений.

Основными целями пособия являются обучение чтению, пониманию и переводу профессионально-ориентированных текстов, усвоение лексики необходимой для этого, развитие навыков разговорной речи и умений профессионального общения, освоение общекультурных и профессиональных компетенций. Упражнения к текстам составлены по образцу пособия В. М. Павлоцкого и Н. А. Храмовой 20 Topics for Free Conversation : учеб. пособие для XI класса гимназий и школ с углубленным изучением английского языка, изданного в Саннкт-Петербурге в 2001 году [1]. Пример заданий к тексту “John Dabiri Unlocks the Mysteries of Jellyfish”

Exercise 1. Circle the right answer.

1. John Dabiri spent a summer

a) fishing in the river of Colorado b) filming jellyfish at a nearby aquarium

c) growing potatoes and tomatoes in Idaho d) swimming in the ocean

2. He earned his Ph.D. a) in Harvard in 2005 b) in MIT in 2006 c) in Caltech in 2005 d) He dropped out of university

3. At the moment, he’s applying a lot of his findings to

a) transportation b) medicine c) sport d) renewable energy

4. Dabiri found a) an analogous problem in the ocean b) ways of moving together more efficiently c) a cleaner way to dye textile d) ways to fight tsunamis

5. He was the first person to think of a) eating jellyfish b) building underwater schools for jellyfish c) modeling wind farms on fish schools d) collecting jellyfish gifts

Exercise 2. Do you agree or not? Comment on the following statements.

1. Nobody ever tried to write mathematical models to describe the movement of jellyfish as a school. 2. Biology is all memorization and stamp-collecting. 3. The jellyfish propel themselves by creating whirling vortexes in the water. 4. The U.S. Navy is funding development of underwater craft to move using less energy than existing options. 5. One major problem on wind farms is interference between neighboring turbines.

Exercise 3. Answer the questions. 1) How did John Dabiri spend one summer? 2) What did he dislike about biology at first? 3) What degrees did he get at University? 4) When did he become a tenured professor? 5) What did he discover about jellyfish? 6) What is the U.S. Navy funding? 7) How is Dabiri applying his findings? 8) What did Dabiri learn about the school of fish? 9) What was he able to define? 10) What did he start his company for? 11) What does he apply his mathematical models to? 12) What is a Navy officer testing? 13) What is a drawback of his work?

Exercise 4. What do you think? Give a reason for your opinion.

1. When fish move as a school, they actually slow the whole group. 2. It is impossible to model their motion as a school mathematically. 3. There is software defining the optimal placement of wind turbines in the USA. 4. The company Scalable Wind Solutions was established to commercialize the software. 5. Dabiri was the first person to think of modeling wind farms on fish schools.

Exercise 5. a) List all the problems touched upon in the text. b) Ask John Dabiri questions about his studies, research and work. c) Role play. Russian and US Navy officers discuss the advantages and disadvantages of Dabiri’s biology-inspired engineering.

Exercise 6. Comment on the following quotations.

Exercise 7. Write a paragraph on the topic using extra material.

1. Павлоцкий, В. М. 20 Topics for Free Conversation : учеб. пособие для XI класса гимназий и школ с углубленным изучением английского языка / В. М. Павлоцкий, Н. А. Храмова. – СПб : «БАЗИС» «КАРО», 2001. – 156 с.

2. Электронная версия журнала “Bloomberg businessweek”. Эл. адрес: businesweek.com.

Просмотров работы: 831